Polityka Ochrony Małoletnich
Data opracowania: 14.08.2024 r.
CEL
Polityka Ochrony Dzieci wprowadzona jest w celu przeciwdziałania przemocy wobec dzieci, a tym samym realizowaniu w praktyce standardów ochrony małoletnich:
- Identyfikacji czynników ryzyka krzywdzenia dziecka oraz minimalizowania ryzyka,
- Identyfikacji symptomów krzywdzenia dziecka,
- Podejmowania interwencji mającej na celu zatrzymania przemocy i zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.
ADRESAT
Wszyscy pracownicy i współpracownicy mający bezpośredni lub incydentalny kontakt z małoletnimi.
WDROŻENIE PROCEDURY
Kierownik odpowiada za:
- Zatwierdzenie procedury.
- Nadzór nad wdrożeniem i przestrzeganiem procedury.
- Edukację personelu.
Personel odpowiada za:
- Czynności powierzone przez kierownika (umiejętna identyfikacja sytuacji stwarzających ryzyko krzywdzenia dzieci oraz podejmowanie działań zapewniających bezpieczeństwo małoletnich).
- Stosowanie standardów ochrony małoletnich przedstawionych w Polityce Ochrony Dzieci.
Zapoznanie z procedurą pracownicy i współpracownicy potwierdzają pisemnie.
Procedura obowiązuje od dnia jej zatwierdzenia przez Kierownika
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
DEFINICJE
Standardy Ochrony Dzieci (SOD) – to zasady wprowadzane w instytucjach, organizacjach, placówkach, które świadczą usługi na rzecz dzieci, pracują z dziećmi i/lub w których dzieci przebywają bez opieki rodziców/opiekunów prawnych (oświata, placówki pobytu stałego, turystyka, pomoc humanitarna etc.) w celu ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przemoc wobec dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie, popełnione przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie, np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem, krzyk, kary fizyczne, poniżanie, głodzenie.
Personel – każdy pracownik, współpracownik, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne), pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, inni pracownicy medyczni, personel administracyjny, personel sprzątający) w placówce.
Placówka – podmiot leczniczy Specjalistyczne Centrum Medyczne VenoMedica działający w ramach podmiotu gospodarczego Prywatna Praktyka Lekarska Norbert Zapotoczny.
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
POLITYKA OCHRONY DZIECI
- Zgodnie z art. 22b, rozdziału 4b Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Placówka SCM VenoMedica zobowiązana jest do wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.
- Zgodnie z art. 22c, wyżej wymienionej ustawy Standardy Ochrony Małoletnich określają:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
- Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki i dziećmi,
- Procedurę interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- Zasady ewaluacji SOD,
- Sposób edukacji personelu i osób odpowiedzialnych za ten proces,
- Sposób informowania rodziców i dzieci o SOD,
- Standard bezpiecznego dostępu do internetu,
- Ochronę wizerunku dzieci.
STANDARDY OCHRONY DZIECI
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady zostały zebrane w załączniku nr 1 niniejszej procedury.
Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki i dziećmi
- Pracownicy SCM VenoMedica znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi. Zasady zostały zebrane z załączniku nr 2 i nr 3 (wersja dla dzieci) niniejszej procedury.
Procedura interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- Każdy pracownik i współpracownik SCM VenoMedica, niezależnie od pełnionego stanowiska, jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku podejrzenia, że dziecku (pacjentowi) dzieje się krzywda. Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych.
- Personel wykonujący zawody medyczne jako osoby odpowiednio przygotowane do stawiania diagnoz medycznych pełnią jedną z najważniejszych ról w procesie rozpoznawania krzywdzenia. Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u dziecka – pacjenta podlega obowiązkowemu odnotowaniu w dokumentacji medycznej.
- Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie osoby będącej członkiem personelu SCM VenoMedica, zachowanie rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, bądź innej osoby bliskiej, a także innych dzieci. Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
- popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem);
- doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem (np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie);
- doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, a w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Policję dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
- W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez dziecko placówki w towarzystwie rodzica lub opiekuna prawnego będzie godziło w dobro dziecka, w tym zagrażało jego bezpieczeństwu, niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
- Każda osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka raportuje ten fakt Dyrektorowi Centrum Medycznemu i/lub Managerowi Centrum Medycznemu. Za prowadzenie interwencji odpowiada Dyrektor Centrum Medycznego lub inna osoba, wskazana na stałe lub doraźnie do prowadzenia interwencji.
- Interwencja w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka polega sporządzeniu pisemnego zawiadomienia, opisującego najbardziej dokładnie zdarzenie, ze wskazaniem danych pokrzywdzonego (imię, nazwisko, adres, PESEL) i potencjalnego sprawcy (co najmniej imię i nazwisko i inne dane umożliwiające identyfikację, np. relacja do dziecka – ojciec, matka, miejsce zamieszkania albo miejsce pracy bądź nauki) przesłaniu go do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury. W przypadku popełnienia czynu karalnego na szkodę dziecka przez osobę poniżej 17 roku życia także należy sporządzić pisemne zawiadomienie. Wzór zawiadomienia znajduje się w załączniku nr 4.
- W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia, niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę:
- Ze strony członka personelu:
- W sytuacji, gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
- W sytuacji gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy zarekomendować rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli członek personelu, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez SCM VenoMedica, lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zawieszenie współpracy z tą osobą, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z organizacją lub instytucją współpracującą
- Ze strony rodziców, opiekunów prawnych lub innych domowników:
- Należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A, gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 5.
- Gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie jest jasne, jak je zakwalifikować – należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 6.
- Ze strony innego dziecka:
- Należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na zamieszkanie dziecka o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 6.
- Ze strony członka personelu:
- W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka:
- Ze strony członka personelu – należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą a w razie potrzeby zastosować konsekwencje dyscyplinarne, łącznie z rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą;
- Ze strony rodziców lub opiekunów prawnych – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka. Wzór formularza znajduje się w załączniku nr 6.
- W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu, w szczególności z psychologiem. Osoba odpowiedzialna za interwencję może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
- W przypadku, gdy nie jest jasne, jakiej krzywdy dziecko doświadcza ze strony rodzica lub opiekuna prawnego należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dzieciom należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
- Podejrzenie krzywdzenia dziecka, niezależnie od osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie, jest zdarzeniem niepożądanym i jako takie podlega raportowaniu do Dyrektora i/lub Managera Centrum Medycznego zgodnie z obowiązującymi regułami.
- Dyrektor i/lub Manager Centrum Medycznego prowadzi rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dziecka, zawierający co najmniej liczbę poszczególnych przypadków krzywdzenia, ze wskazaniem jednostki zgłaszającej, osoby odpowiedzialnej za krzywdzenie (rodzic/opiekun prawny, członek personelu, inne dziecko) oraz rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty interwencji. Wzór rejestru znajduje się w załączniku nr 7.
- W przypadku, gdy krzywdzenia dziecka dopuścił się Dyrektor/lub Manager Centrum Medycznego wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie bezpośrednio do Kierownika SCM VenoMedica, drogą mailową. W takim przypadku za prowadzenie interwencji odpowiedzialny jest Kierownik SCM VenoMedica.
- Dalszy tok postępowania leży w gestii uprawnionych organów (sąd, Policja, prokuratura, OPS).
Zasady ewaluacji SOD
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami aktualizacja Standardów Ochrony Małoletnich zebranych w Polityce Ochrony Dzieci jest aktualizowana co najmniej co 2 lata.
- Podczas aktualizacji Polityki Ochrony Dzieci przeprowadzana będzie ankieta wewnętrzna z pracownikami różnych stanowisk, której celem będzie weryfikacja wiedzy personelu oraz opinia dotycząca wystarczającego dostosowania SOD do realiów placówki.
- Pracownicy i współpracownicy mogą proponować zmiany Polityki Ochrony Dzieci lub dostosowania Standardów Ochrony Dzieci.
Sposób edukacji personelu i osób odpowiedzialnych
- Wszyscy pracownicy i współpracownicy zobowiązani są do zapoznania się i stosowania Polityki Ochrony Dzieci.
- W celach edukacyjnych oraz uwrażliwiających na krzywdę małoletnich personelowi placówki udostępnione zostały materiały przygotowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Ulotki te zostały dołączone do Polityki Ochrony Dzieci.
- Pracownicy i współpracownicy potwierdzają zapoznanie się z materiałami własnoręcznym podpisem.
- Pracownicy i współpracownicy mają prawo i obowiązek zgłaszania sygnałów naruszenia Polityki Ochrony Dzieci.
Sposób informowania rodziców i dzieci o SOD obowiązujących w SCM VenoMedica
- Informacja o wprowadzeniu i respektowaniu Standardów Ochrony Małoletnich znajduje się w recepcji SCM VenoMedica oraz na stronach internetowych placówki tj. www.venomedica.pl oraz www.pilonidalclinic.pl
- Do wglądu pacjentów oraz ich opiekunów są Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem i dziećmi stanowiące Załącznik 2 i 3 niniejszej procedury.
Standard bezpiecznego dostępu do internetu
- Sieć internetowa SCM VenoMedica jest zabezpieczona przed niebezpiecznymi dla dzieci treściami.
- W przypadku zauważenia korzystania z nieodpowiednich treści informacja przekazana jest opiekunom dziecka.
Ochrona wizerunku dzieci
- Personelowi SCM VenoMedica nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Upublicznienie wizerunku dziecka, utrwalonego w jakiejkolwiek formie, wymaga wyraźnej zgody pisemnej rodzica lub opiekuna prawnego.
- Zgoda na upublicznienie wizerunku powinna zawierać informacje, w jakim celu i gdzie będzie wykorzystany.
- Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer przemysłowych służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów.
Załącznik nr 3. Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki i dziećmi – wersja dla dzieci
Jesteś dla nas ważny! – czyli co robimy, aby dzieci czuły się u nas jak najlepiej.
Jesteś tu, ponieważ wymagasz/potrzebujesz naszej pomocy. W naszej placówce pracują lekarki i lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuta, którzy chcą pomagać dzieciom.
W naszej pracy kierujemy się różnymi zasadami i nie wszystkie dotyczą tylko leczenia. Te, które czytasz, są skierowane do dzieci. Wyjaśnimy Ci w nich, co będziemy robić, abyś czuł/a się dobrze jako nasz pacjent.
Pamiętaj, że
- Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
- Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to spytać.
- Jeżeli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoje leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
- Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
- Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciał/a/byś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, w placówce – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
- Będziemy starali się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeżeli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
- Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenia, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy się starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
- Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.
- Jeżeli zostaniesz na noc w szpitalu będziemy szanować Twoją potrzebę odpoczynku: postaramy się nie hałasować, nie razić Cię światłem i nie budzić, kiedy nie będzie to konieczne.
- Twoja mama, tata lub Twój opiekun może być z Tobą w szpitalu i zostać na noc, jeśli tego potrzebujesz.
- I Twoja przytulanka też, o ile nie jest zbyt duża i nie wydaje głośnych dźwięków
O czym jeszcze warto wiedzieć:
- Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikowi medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce, rejestratorce) i poprosić o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.
- Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które pilnie potrzebują naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.